Jak działa algorytm Instagrama?

Instagram jako Social media posiada miliony użytkowników. Aplikacja ta powstała w roku 2010 i już w 2012 została wykupiona przez Facebooka. Instagram posiada swój autorski algorytm, który ocenia jakość kont oraz udostępnia je wybranym grupom odbiorców. Jak wiec działa ten magiczny algorytm i czy rzeczywiście istnieje zjawisko „ucinania zasięgów”?

Sposób działania algorytmu insta to jeden z bardziej popularnych tematów wśród jego użytkowników. Wszelkie wahania widoczności często przypisane są do zmian, jakie miały zostać do niego wprowadzone. W rzeczywistości jednak algorytm jest oparty na uczeniu maszynowym (ang. Machine learning) co powoduje, że największy wpływ na zmianę widoczności mają działania jego użytkowników. 

Uczenie maszynowe - algorytm Instagrama

Uczenie maszynowe to jedna z dziedzin sztucznej inteligencji, która na podstawie zbiorów uczących, czyli w przypadku Instagrama wszelkich zmiennych, jakie jest w stanie wykonać użytkownik, poprawia się automatycznie. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone dla komfortu użytkowników. Wszystkie posty, które podpowiada nam Instagram, są tak naprawdę skutkiem skomplikowanych obliczeń, które mają na celu przedstawić nam treści, które odpowiadają naszym upodobania. Drugą stroną medalu jest ich model biznesowy. Instagramowi zależy, aby użytkownik wracał do aplikacji jak najczęściej, a sesje trwały coraz dłużej ze względu na reklamy, które są jego głównym źródłem dochodu. Jak zatem zachęcić użytkownika do przeglądania reklam? Dać mu między nimi interesujący dla niego content.

Rodzaje interakcji na Instagramie

Wcześniej wspomniany zbiór danych, na podstawie którego jest karmiony algorytm Instagrama składa się ze wszelkich interakcji, mogą to być np:

  • Polubienia postów (ang. Like) – Ten rodzaj interakcji jest wszystkim doskonale znany. Dzięki tak prostemu systemowi dostarczamy danych o popularności danego posta.
  • Obserwujący (ang. Follow) – Możliwość śledzenia konta jest kolejną zmienną zaliczającą się do interakcji. Dzięki tym danym dostajemy obraz o popularności całego konta. Nie damy się jednak zwieźć, duża ilość obserwujących bez odpowiedniego zaangażowania użytkowników wcale nie musi przynieść korzyści.
  • Komentarze (ang. Comment) – tę formę można podciągnąć pod wskaźnik zaangażowania użytkowników. Jeżeli twórca publikuje ciekawy content istnieje szansa, że spotka się z odpowiedzią co może skutkować zwiększeniem widoczności.
  • Udostępnianie (ang. Share) – Jeżeli ktoś udostępnia Twój post, najpewniej oznacza to, że go zainteresował i chce się nim podzielić z innymi. Ponownie wpisuje się to w politykę firmy, która chce dostarczać nam interesujące treści. 
  • Zachowywanie postów (ang. Mark) – dla algorytmu informacja o zapisaniu Twojego posta przez innego użytkownika może oznaczać, że stworzyłeś interesującą treść, do której warto wrócić w przyszłości.

Algorytm Instagrama - schemat działania

Dla uproszenia przedstawmy trzy scenariusze:

Scenariusz 1:

  1. Dodanie Posta
  2. Wyświetlenie posta użytkownikom, którzy nas obserwują.
  3. Post ma mało interakcji
  4. Post nie wyświetla się większemu gronu użytkowników.

Scenariusz 2:

  1. Dodanie Posta
  2. Wyświetlenie posta użytkownikom, którzy obserwują nasze konto.
  3. Obserwujący angażują się poprzez wszelkie możliwe interakcje.
  4. Post dociera do szerszego grona użytkowników 
  5. Nowi odbiorcy nie są zainteresowani postem – nie wykonują interakcji
  6. Post przestaje zyskiwać dalszą widoczność.

Scenariusz 3:

  1. Dodanie Posta
  2. Wyświetlenie go naszym obserwatorom.
  3. Nasi followers wykazują zaangażowanie pod nowym postem.
  4. Wyświetlenie postu większemu gronu użytkowników.
  5. Nowi użytkownicy wykazują interakcje.
  6. Nasz post trafia do zakładki polecane i wyświetla się użytkownikom, których algorytm określił jako zainteresowanych tematyką Twojego wpisu.

Ze scenariuszy powyżej wynika, że największy wpływ na widoczność naszych postów jest zaangażowanie innych użytkowników. Co zatem zrobić, aby wywoływać interakcje? Najlepszym sposobem jest budowanie wartościowego contentu o spójnej tematyce. Warto również zastanowić się nad wspólnym feedem w czym mogą pomóc presety.

Algorytm Instagrama przechodzi cykliczne aktualizacje, które również w pewnym stopniu mają wpływ na odbiór niektórych interakcji, ale ostatecznie to zawsze nasze zachowania są brane pod uwagę, więc następnym razem, gdy spotkasz się ze stwierdzeniem „Instagram znów przycina zasięgi” zastanów się, czy przypadkiem to my nie zrobiliśmy czegoś co mogło zostać gorzej odebrane. 

Źródła:
  • https://about.instagram.com/blog/announcements/break-down-how-instagram-search-works
  • https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works

Czy ten post był przydatny?

Kliknij serduszko, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba serduszek 0

Daj like jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *